Te-ai intrebat vreodata de ce unii oameni par sa ia lucrurile cu liniste, indiferent cat de greu devine totul? Acesti oameni par sa revina de la fiecare esec si sa infrunte toate furtunile cu calm si echilibru complet.

Cu totii traim greutati in viata. Fie ca este vorba despre pierderea unui loc de munca, divort, boala, moartea unei persoane dragi sau o multitudine de alte circumstante nefericite – lucruri rele se intampla tuturor. Dar unii oameni pur si simplu par sa fie mai bine echipati pentru a le face fata. 

Contribuitori la a face fata cu succes

Desi temperamentul si predispozitia de a imbratisa mecanismele de adaptare au o baza in biologie si personalitate, aceasta nu este toata povestea. In timp ce acestea joaca un rol in rezilienta unei persoane, este intr-adevar doar o mica parte a ecuatiei. Oamenii nu se nasc cu o capacitate innascuta de expert de a gestiona stresul, este ceva care este invatat si cultivat prin experientele pe care le-au avut in viata lor.

Cel mai mare contributor la dezvoltarea unui coping eficient il reprezinta experientele de viata, atat cele din copilarie, cat si cele din perioada adulta. Aceste experiente ofera fiecaruia dintre noi oportunitatea de a alege sa invete abilitatile necesare pentru a deveni rezistent. Acest lucru nu inseamna ca o persoana trebuie sa experimenteze traume si dificultati in copilarie (desi poate avea), ci mai degraba poate i s-a aratat de catre un adult de incredere cum sa se indoaie, dar sa nu se rupa atunci cand lucrurile devin dificile.

Aceeasi invatare poate avea loc si ca adult. Desigur, nu toti oamenii care sunt capabili sa faca fata cu succes stresului si traumei au beneficiat de modelul modului de a face acest lucru. Unii au fost nevoiti sa descopere singuri aceste lucruri.

Toata lumea s-a confruntat cu evenimente stresante de-a lungul vietii, unele mai dificile decat altele. Odata cu aceasta vine oportunitatea de a descoperi cele mai bune modalitati de a face fata. In timp ce unii oameni pot imbratisa in mod natural mecanismele de adaptare mai pe deplin decat altii, experienta circumstantelor stresante este cea care ne permite fiecaruia dintre noi sansa de a invata practicile care incurajeaza rezilienta. In consecinta, acest lucru ne ofera capacitatea de a gestiona lucrurile si de a merge mai departe mai eficient.

Printre cele mai comune si utile lucruri pe care le fac oamenii activi se numara urmatoarele:

Cultivati un sistem de sprijin social

Sa ai in jurul tau oameni in care ai incredere, in care iti pasa si in care iti pasa este esential pentru a face fata eficient. De fapt, pare a fi unul dintre cei mai importanti factori atunci cand vine vorba de gestionarea situatiilor stresante sau traumatice in cel mai sanatos mod.

Atunci cand esti stresat sau in criza, oamenii in care ai incredere si in care ii iubesti pot oferi adesea o cutie de sunet si o perspectiva care te ajuta sa te mentii pe pamant. De asemenea, pot limita tendinta de izolare, ceea ce poate fi un raspuns comun pentru unii atunci cand se confrunta cu circumstante dificile.

Rezolvarea activa a problemelor

Cei mai rezistenti oameni sunt, de asemenea, activi in rezolvarea problemelor. Cand lucrurile sunt grele, ei se gandesc automat: „Cum pot remedia asta?” si incepe sa caute solutii pentru situatia lor.

Recunoasteti si acceptati ajutorul atunci cand este necesar

Lumea nu se sprijina numai pe umerii unei persoane. A face fata in mod eficient dificultatilor inseamna a sti cand ai nevoie de ajutor si a accepta ajutorul atunci cand este oferit. Acest lucru poate fi dificil pentru persoanele care au probleme de incredere si se lupta cu relatiile personale. De asemenea, poate fi extrem de dificil pentru cei care se simt izolati si posibil responsabili pentru propria lor nefericire.

Cautati un context mai larg

Am cunoscut odata un barbat care, in fata oricarei dificultati, ar spune: „Ei bine, nu ma pot ucide”. In acest fel, el privea imaginea mai ampla a propriilor circumstante – lucrurile pot fi grele, dar va supravietui. Oamenii care se descurca bine isi pot pune, in general, situatia in perspectiva si se pot calma, vazand lucrurile intr-un context mai mare. Un mod comun in care oamenii fac acest lucru este prin religie.

Exista multe alte practici pe care le fac copers eficienti, dar acestea sunt unele dintre cele mai de incredere.

Nu toate lucrurile pot fi rezolvate

Probabil cel mai mare secret al celor care gestioneaza bine situatiile stresante este intelegerea lor ca nu totul poate fi reparat. Punem foarte mult accent pe rezolvarea lucrurilor, disectia lor, remedierea lor si acordul asupra a ceea ce trebuie sa facem in continuare. Adevarul este ca nu toate problemele pot fi rezolvate, unele trebuie doar acceptate.

A fi capabil sa treci peste lucruri mai degraba decat sa le repari (sau sa te fixezi pe ele) este o abilitate dificila de cultivat si este o panta alunecoasa. Poate fi usor confundat cu dorinta de a ignora o problema sau de a-ti pune capul in nisip atunci cand ceea ce trebuie sa faci este sa infrunti lucrurile direct. Acestea fiind spuse, intelegerea diferentei dintre ceea ce aveti capacitatea de a repara (sau de a controla) si ceea ce trebuie sa acceptati si sa treceti peste poate fi o abilitate foarte utila atunci cand vine vorba de a face fata.

Daca te lupti cu ceva si iti este greu sa faci fata, nu esti singur. Abilitatile necesare pentru a face acest lucru in mod eficient necesita practica si, uneori, coaching. Daca aveti nevoie de ajutor, consultati punctul trei de mai sus – recunoasteti nevoia de ajutor si cautati-l. Daca sistemul dvs. de asistenta sociala nu va ofera ceea ce aveti nevoie, consilierea cu un profesionist cu experienta in problema dvs. particulara poate fi o alternativa excelenta.