Cu siguranta ti s-a spus macar o data ca unele alimente sunt bune pentru sanatatea ta, deoarece contin probiotice. De fapt, probioticele sunt protagonistul multor conversatii intre fanii unui stil de viata sanatos. 

Dar, stii cu adevarat la ce sunt bune probioticele? 

Ce sunt probioticele?

Probioticele sunt microorganisme vii care pot fi consumate prin anumite alimente si suplimente si care au un rol benefic in sanatatea celui care le consuma. 

Aceste microorganisme (in principal bacterii) care sunt bune pentru intestinele noastre sunt capabile sa intareasca bariera intestinala , favorizand secretia de mucina si concurand cu bacteriile patogene care cauta sa o atace. In plus, probioticele au capacitatea de a activa anumite globule albe care cresc secretia de Imunoglobulina A, cu functie imunitara protectoare si favorizeaza toleranta la antigene sau „agresori” din alimente. Din toate aceste motive, probioticele sunt in prezent de mare interes si in centrul diferitelor studii.

Ce functii au probioticele? 

Desi ne referim intotdeauna la aceste bacterii benefice pentru organismul nostru, putem vedea ca termenul „probiotic” este folosit referindu-se la diferite abordari.

  • Probiotice in general : cand se spune ca un aliment (iaurt sau chefir, de exemplu) contine bacterii benefice sau probiotice . In acest caz, desi prezenta acestor bacterii este certa, nu se stie in ce masura pot ajunge in intestin vii si in numar suficient pentru a realiza o anumita functie probiotica. 
  • Probioticele intr-un mod specific : cand se cauta prevenirea sau tratamentul unei anumite patologii . In acest caz, ele vin sub forma de suplimente care trebuie sa contina sute de milioane de bacterii sau microorganisme. In plus, ei trebuie sa poata ajunge vii in intestinul nostru pentru a indeplini acea functie probiotica specifica . Din acest motiv, ele necesita studii stiintifice dovedite care sa le garanteze eficacitatea in fiecare context.

Cele mai multe probiotice cauta sa actioneze in intestin 

Majoritatea probioticelor cauta o actiune specifica in intestin. Aceasta pentru ca este intestinul gros care adaposteste cea mai mare densitate si bogatie de microorganisme, creand un ecosistem bogat si variat format din bacterii, arhei, ciuperci si virusi cu diverse functii importante pentru organismul nostru, atat la nivel digestiv, cat si la nivel nivelul imunitar si sistemic.

Nu toate probioticele sunt la fel de eficiente

In prezent, probioticele care au cel mai mult sprijin stiintific sunt: 

  1. Probiotice pentru prevenirea infectiei  cu Clostridioides difficile  (  C. difficile ) la adulti si copiii care iau antibiotice. 
  2.  Probiotice pentru prevenirea enterocolitei necrozante la prematuri si la sugarii cu greutate mica la nastere. 
  3.  Probiotice pentru tratamentul pouchitei, care este o complicatie a bolii inflamatorii intestinale, cum ar fi boala Chron si colita ulceroasa. 

Cum sa alegi probioticul potrivit 

Nu toate probioticele valoreaza la fel , dar un anumit probiotic trebuie achizitionat in fiecare caz sau cu o anumita combinatie. In plus, se poate confirma si faptul ca utilizarea obisnuita a antibioticelor este strans asociata cu disbioza , deoarece acestea nu numai ca elimina microorganismele patogene, ci le afecteaza si pe cele care sunt benefice pentru organismul nostru. Din acest motiv, dupa folosirea antibioticelor, este indicat sa consumam probiotice specifice pentru a ne repopula sistemul digestiv batut cu microorganisme bune.

Unul dintre cele mai studiate si recomandate probiotice este VSL3 sau Vivomix. Fiecare plic contine 450 de milioane de bacterii liofilizate intr-un amestec optim patentat de 8 tulpini bacteriene diferite : Bifidobacteria, Lactobacillus si Streptococcus. Acest probiotic este recomandat de exemplu pentru pouchita , care este o complicatie a bolii inflamatorii intestinale (boala Chron si colita ulceroasa).

In orice caz, va fi intotdeauna necesar sa alegeti probioticele de farmacie corecte pentru fiecare caz. 

Cum ne putem proteja intestinul si microbiota acestuia?

Pentru a mentine o microbiota si un intestin sanatosi, trebuie sa mancam, practic, o dieta echilibrata, bogata in fibre (prebiotice), sa ne angajam intr-o activitate fizica regulata si sa invatam sa gestionam stresul

In prezent, se stie ca o dieta bogata in alimente ultraprocesate , adica bogata in zaharuri, sare, grasimi de calitate scazuta si saraca in fibre, ne poate afecta negativ microbiota intestinala. La fel se intampla si consumul obisnuit de alcool, tutun si abuzul de antibiotice care sunt agresive pentru intestinul nostru si microorganismele sale obisnuite. Fara a lua in calcul infectiile gastro-intestinale, care pot fi declansatorul bolilor ulterioare, cum ar fi sindromul colonului iritabil si alte patologii digestive.

Dar nu totul depinde de factori externi, echilibrul microbiotei depinde si de functionarea corecta a sistemului digestiv in sine. Adica exista o secretie suficienta de acid clorhidric in stomacul nostru, precum si o secretie adecvata a enzimelor digestive si buna functionare a valvei ileocecale, printre alti factori determinanti precum suferinta de anumite boli precum diabetul, Parkinson… 

Care sunt riscurile de a lua probiotice?

Exista un numar mic de studii care arata complicatii cu utilizarea probioticelor, astfel incat acestea pot fi considerate sigure de catre populatia generala sanatoasa. Totusi, in cazul internarilor din cauza interventiilor chirurgicale sau a complicatiilor grave si a pacientilor cu imunodepresie cronica, probioticele ar putea fi descurajate. Acelasi lucru se intampla daca trebuie sa efectuam un test de hidrogen in respiratie pentru a detecta excesul bacterian, deoarece consumul acestuia cu pana la o luna inainte de test ar putea falsifica rezultatele.