Limele sunt bogate in vitamina C, antioxidanti si alti nutrienti. Acestea pot ajuta la cresterea imunitatii, la reducerea sanselor de boli de inima, la prevenirea pietrelor la rinichi, la absorbtia fierului si la promovarea pielii sanatoase.

Limele sunt citrice acre, rotunde si de un verde stralucitor.

Exista multe specii de tei, inclusiv teiul cheie ( Citrus aurantifolia ), teiul persan ( Citrus latifolia ), teiul de desert ( Citrus glauca ) si teiul makrut ( Citrus hystrix ).

Fiecare dintre aceste specii are caracteristici unice. De exemplu, teiul cheie este mai mic, mai acid si mai aromat decat cel mai comun tip persan.

In Statele Unite, teiul persan este cel mai frecvent tip disponibil.

Acest articol ofera o privire de ansamblu asupra beneficiilor nutritionale ale teiului, precum si a utilizarilor acestora si a potentialelor efecte secundare.

Desi sunt mici, limele sunt incarcate cu substante nutritive – in special vitamina C.

Un lime intreg, mediu (67 de grame) ofera (1):

  • Calorii: 20
  • Carbohidrati: 7 grame
  • Proteine: 0,5 grame
  • Fibre: 1,9 grame
  • Vitamina C: 22% din valoarea zilnica (DV)
  • Fier: 2% din DV
  • Calciu: 2%% din DV
  • Vitamina B6: 2% din DV
  • Tiamina: 2% din DV
  • Potasiu: 1% din RDI

Limele contin, de asemenea, cantitati mici de riboflavina, niacina, folat, fosfor si magneziu.

Limele sunt bogate in vitamina C, oferind peste 20% din necesarul zilnic. De asemenea, contin cantitati mici de fier, calciu, vitamina B6, tiamina, potasiu si multe altele.

Consumul de fructe de lime sau consumul de suc de lime ofera o varietate de beneficii pentru sanatate.

Sursa buna de antioxidanti

Antioxidantii sunt compusi importanti care va apara celulele impotriva moleculelor numite radicali liberi. In cantitati mari, radicalii liberi va pot deteriora celulele, iar aceasta daune a fost legata de afectiuni cronice precum bolile de inima, diabetul si multe tipuri de cancer (2).

Limele sunt bogate in compusi activi care functioneaza ca antioxidanti in corpul tau, inclusiv flavonoide, limonoide, kaempferol, quercetina si acid ascorbic (3, 4).

Poate creste imunitatea

Lime-ul este bogat in vitamina C, un nutrient care poate ajuta la intarirea sistemului imunitar.

In studiile pe eprubeta, vitamina C a ajutat la cresterea productiei de celule albe din sange, care va ajuta sa va protejati corpul impotriva infectiilor si bolilor (5).

In studiile pe oameni, administrarea de vitamina C a ajutat la scurtarea duratei si severitatii racelilor (6).

De asemenea, vitamina C ar putea ajuta ranile sa se recupereze mai repede prin reducerea inflamatiei si prin stimularea productiei de colagen. Colagenul este o proteina esentiala care ajuta la repararea ranilor (7, 8).

Pe langa vitamina C, teiul este o sursa excelenta de antioxidanti, care ajuta la intarirea sistemului imunitar prin apararea celulelor impotriva daunelor radicalilor liberi (2).

Ar putea promova o piele sanatoasa

Teiul are mai multe proprietati care pot promova o piele sanatoasa.

In primul rand, sunt bogate in vitamina C. Aceasta vitamina este necesara pentru a produce colagen, o proteina care mentine pielea ferma si puternica. Un tei de marime medie (67 de grame) asigura peste 20% din DV pentru acest nutrient (1, 9).

De exemplu, un studiu mai vechi efectuat pe peste 4.000 de femei a constatat ca cei care au consumat mai multa vitamina C au un risc mai scazut de aparitie a ridurilor si a pielii uscate pe masura ce imbatranesc (10).

In al doilea rand, limele sunt bogate in antioxidanti, care pot ajuta la combaterea modificarilor pielii legate de varsta.

Stresul oxidativ este o afectiune care rezulta dintr-un dezechilibru dintre radicalii liberi si antioxidantii din organism. Poate duce la semne de imbatranire prematura.

Un studiu pe soareci a constatat ca consumul unei bauturi de citrice a afectat pozitiv unele dintre aceste semne prin reducerea ridurilor si cresterea productiei de colagen, de exemplu (11).

Poate reduce riscul de boli de inima

Boala de inima este principala cauza de deces la nivel mondial (12).

Cercetarile arata ca teiul poate reduce mai multi factori de risc pentru bolile de inima.

Pentru inceput, limele sunt bogate in vitamina C, care poate ajuta la scaderea tensiunii arteriale, conform unui studiu mai vechi (13).

Hipertensiunea arteriala este un factor de risc major pentru bolile de inima.

De asemenea, vitamina C poate proteja impotriva aterosclerozei – o boala in care placa se acumuleaza in arterele tale, facandu-le inguste (14).

Un studiu pe animale a constatat ca hranirea iepurilor cu coji si suc de lamaie a ajutat la incetinirea progresiei aterosclerozei (15).

Poate preveni pietrele la rinichi

Pietrele la rinichi sunt mici cristale minerale care sunt adesea dureroase.

Acestea se pot forma in interiorul rinichilor atunci cand urina este foarte concentrata sau daca aveti niveluri ridicate de minerale care formeaza pietre, cum ar fi calciul, in urina (16).

Citricele precum limele sunt bogate in acid citric, care poate preveni formarea pietrelor la rinichi prin cresterea nivelului de citrat si prin legarea mineralelor care formeaza pietre in urina (17).

Un studiu a constatat ca persoanele care au mancat mai multe citrice au un risc semnificativ mai scazut de a face pietre la rinichi (18).

Creste absorbtia fierului

Fierul este un nutrient esential necesar pentru a produce celule rosii din sange si pentru a transporta oxigenul in jurul corpului.

Nivelurile scazute de fier din sange pot provoca anemie cu deficit de fier. Semnele anemiei prin deficit de fier includ oboseala, dificultati de respiratie in timpul exercitiilor fizice, paloare si piele si par uscat (19).

Persoanele care urmeaza o dieta vegana sau vegetariana prezinta un risc mai mare de anemie cu deficit de fier, deoarece produsele pe baza de plante contin o forma de fier care nu este la fel de bine absorbita ca fierul din carne si alte produse de origine animala (20).

Alimentele bogate in vitamina C, cum ar fi limele, pot ajuta la prevenirea anemiei cu deficit de fier prin imbunatatirea absorbtiei fierului din alimentele pe baza de plante.

De exemplu, un studiu pe oameni care urmeaza o dieta vegetariana a constatat ca consumul unui pahar de limonada (8,5 uncii sau 250 ml) impreuna cu o masa pe baza de plante a crescut absorbtia fierului cu pana la 70% (21).

Poate reduce riscul anumitor tipuri de cancer

Cancerul este o boala caracterizata prin cresterea anormala a celulelor.

Citricele au compusi care au fost legati de un risc mai mic de anumite tipuri de cancer (22).

In special, flavonoidele – care actioneaza ca antioxidanti – pot ajuta la oprirea expresiei genelor care promoveaza progresia cancerului (23).

In plus, studiile pe eprubeta indica faptul ca citricele pot suprima cresterea sau raspandirea colonului, gatului, pancreasului, sanului, maduvei osoase, limfoamelor si a altor celule canceroase (3, 24, 25, 26).

Teiul poate ajuta la imbunatatirea imunitatii, la reducerea factorilor de risc pentru bolile de inima, la prevenirea pietrelor la rinichi, la absorbtia fierului, la promovarea pielii sanatoase si la reducerea riscului de anumite tipuri de cancer.

Exista nenumarate modalitati de a folosi limele in interiorul si in afara bucatariei tale.

Sunt apreciati pentru sucul si aroma florala a coajei lor – acesta este unul dintre motivele pentru care sunt considerati un ingredient de baza in bucataria din Asia de Sud-Est si din bucataria mexicana.

In alte parti ale lumii, cum ar fi India, limele sunt adesea murate pentru a-si creste durata de valabilitate si apoi adaugate la feluri de mancare ca un plus de aroma.

Coaja si sucul de lamaie sunt ingrediente comune in deserturi si produse de copt, cum ar fi placinta cu lime, prajiturile si inghetata.

Acest fruct citric poate fi folosit si in mancaruri sarate si pentru a adauga aroma atat bauturilor alcoolice, cat si nealcoolice.

In afara bucatariei tale, varul este folosit ca agent natural de curatare si pentru a neutraliza mirosurile. Unele studii arata ca au proprietati antimicrobiene (27, 28).

Sucul de lamaie poate fi amestecat cu otet si apa si folosit ca spray de suprafata pentru o optiune de curatare netoxica.

Limele sunt disponibile la majoritatea magazinelor alimentare si se gasesc adesea langa lamai si alte citrice. Alegeti citricele care se simt grele pentru dimensiunea lor, au o culoare stralucitoare si au o decolorare minima.

Exista nenumarate modalitati de a folosi limele in interiorul si in afara bucatariei tale. Acestea adauga savoare si pofta meselor tale si pot fi folosite ca agent de curatare natural.

Limes-ul este, in general, sigur de consumat, cu putine efecte secundare sau deloc.

Cu toate acestea, daca sunteti alergic la alte fructe citrice, evitati limele, deoarece acestea pot provoca simptome de alergie alimentara, cum ar fi umflarea, urticaria si dificultati de respiratie. Daca se intampla acest lucru, solicitati imediat ajutor medical.

In plus, unii oameni pot prezenta reflux acid de la consumul de lime sau de la consumul de suc din cauza aciditatii sale. Alte simptome digestive pot include arsuri la stomac, greata, varsaturi si dificultati la inghitire.

Limele sunt foarte acide si cel mai bine savurat cu moderatie. Consumul multor lime va poate creste riscul de carii, deoarece acidul din lime si alte fructe citrice poate eroda smaltul dintilor (29).

Pentru a va proteja dintii, asigurati-va ca va clatiti gura cu apa plata dupa ce ati mancat lime sau ati baut sucul.

In unele cazuri, aplicarea de lime direct pe piele o poate face mai sensibila la razele ultraviolete (UV) ale soarelui si poate provoca inflamatii. Aceasta este cunoscuta sub numele de fitofotodermatita (30, 31).

Teiul este in general sigur de mancat, baut si atins, dar unii oameni pot avea o reactie adversa la consumul sau aplicarea lor pe piele.

Limele sunt bogate in vitamina C si antioxidanti – ambele pot oferi beneficii pentru sanatate.

Consumul de lime sau consumul de suc poate imbunatati imunitatea, reduce factorii de risc pentru bolile de inima, previne pietrele la rinichi, ajuta la absorbtia fierului si promoveaza pielea sanatoasa.

Evitati limele daca sunteti alergic la citrice. Cu toate acestea, pentru majoritatea oamenilor, aceste citrice sunt un plus sanatos si versatil pentru o dieta echilibrata, asa ca incercati sa incorporati lime in retetele voastre pentru a beneficia de beneficiile lor impresionante pentru sanatate.